30 december 2010

Utrensning utläst..

Innan sovdags i natt läste jag de sista kapitlen i Sofi Oksanens "Utrensning".
Så här i efterhand kan jag därmed konstatera att jag för en gångs skull läst något som handlar om historia. Det brukar inte hända ofta. (Trots att jag har en karl här i huset som samlar på sig historiska böcker på rad!)

Och det konstigaste av allt: Jag gillade boken!
Språket i den var riktigt fint.. Handlingen smått spännade.. men dock rätt rörig ibland. Drygt halvvägs i boken kom jag på att man inte kunde slarva med att läsa rubrikerna till varje kapitel. Där famgick nämligen i vilken tidsperiod man befann sig, 1950, 1990 eller något annat.. Lärorikt! Det blev nämligen lite förvirrande när huvudpersonen ena stunden var gammal gumma och på nästa sida ung flicka.

Ja, dagens boktips alltså: Utrensning av Sofi Oksanen.

2 kommentarer:

  1. Köpte i sommras stalins kossor av samma författare men jag orkade inte många sidor, man ska väl ha rätta knycken för att läsa den. Har du läst den?
    Gott nytt år på er!
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Nej, den har jag inte läst.. Trodde inte att jag skulle gilla hennes böcker, så "Utrensningen" blev en positiv upplevelse! :)
    Gott nytt år till er också!
    /Kirsti

    SvaraRadera