24 januari 2009

Film- och bokfunderingar..

..dagen efter att ha sett ”Flyga drake” på DVD.
Jag är oftast lite skeptisk till att se en film efter att ha läst boken. Det händer nämligen mer än ofta att jag tycker att böcker som varit väldigt bra blir betydligt sämre på filmduken.
Men undantag finns.
Det bevisades i går kväll när Per och jag tittade på ”Flyga drake”.

Boken berörde mig väldigt mycket när jag läste den för nästan ett år sedan.
Gårdagskvällens film var lika bra.. eller t.o.m. snäppet bättre än boken.
Så sevärd! Helt enkelt gripande!
Jag brukar inte få snyftattacker i första taget, så filmer och böcker som lyckas med det är verkligen bra..

Ja, vad tyckte Per då?
Han har inte läst boken och var ganska skeptisk till mitt filmval. Men han ville se den eftersom han hört mycket positivt om den.
Han snarkade i soffan efter drygt tio minuters filmtittande.
Efter drygt halva filmen började han kvickna till.. och såg den sista tredjedelen av den i hyfsat vaket tillstånd.
Med tanke på att han missade hela den viktiga handlingen i början vet jag inte om han fick någon större filmupplevelskväll igår.. men han sa då inte att den var dålig i alla fall.
Hoppas han läser boken i alla fall. Utan att somna allt för ofta.

För övrigt måste det sägas att Per är bra att ha ibland.
Han gör nämligen sådant som jag aldrig ids/orkar/tar mig för att göra.
En sådan sak är att laga hemmagjord palt.
Lagar jag palt kommer den färdigrullad från affärens kyldisk ner i min gryta där den värms upp.
Per däremot gör jobbet från grunden..
..och det blir SÅ gott! Så nu ska här ätas!
Massor..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar