23 februari 2009

En blogg om min vardag..

..var det här ju tänkt att bli, när jag startade den.
Får väll leva upp till det då.
Därför blir kvällens inlägg ett gnällinlägg.
Vissa vardagar gnäller nämligen mer än andra.
(Dock är inlägget nedpräntat med ett litet leende, som allt annat.)

Det har ju förberetts för fjärrvärme i vårt bostadskvarter under de senaste månaderna.
I höstas grävde gubbar upp halva grusgången och en del av rabatterna i sin iver att lägga ner olika rör som sedan kopplades in i huset..
I dag var så dagen D då element och alla rör INNE i huset skulle monteras upp.
Per tog ledigt från jobbet hela dagen för att ev. hjälpa till med att flytta möbler m.m. som stod i vägen för hantverkarna.

Under eftermiddagen fick jag ett SMS till jobbet (från Per):
-”Vårt hem ser inte riktigt ut som det brukar..men det blir nog bra..sedan.. när allt är klart. Om du vill kan jag servera dig ett glas vin, eller kanske två glas..innan du kliver in genom dörren..”

Ett sådant SMS från annars ganska lugna Per sa ganska mycket om hur rörigt det blivit hemma under dagens lopp.
Jag avböjde dock glasen vin ute på trappen och klev in..
Snubblade in, rättare sagt.

Det ser ut som F-N här hemma.
Hantverkarna hann halvvägs med sitt monterande idag så de återkommer i morgon.
Elementen är på plats, likaså är alla hål (=massor av hål!) i väggarna färdigborrade (sådant får det att bli DAMMIGT överallt kan jag lova!) och resten av allt material ligger lagom utspritt i husets alla rum, på rätt plats för att fort kunna monteras upp under morgondagen.

Det som inte är på plats är däremot möbler och allt övrigt löst.. Eftersom rören drogs genom alla rum var Per tvungen att röja undan allt efterhand som rörmontörerna pekade var de skulle borra..
Till råga på allt skulle en del av rören dras i en klädkammare i vårt sovrum. Kammaren har under årens lopp fungerat som ”förvaringsplats åt allt bra att ha”. En smått panikdrabbad Per röjde alltså ut allt därifrån ner i vår säng.

När jag kom hem syntes inte sängen. Inte heller sovrumsgolvet..
Vi funderade allvarligt på att slå upp ett tält i trädgården och sova där.. men det är lite för mycket snö.
Alltså röjde vi in allt i klädkammaren igen nu på kvällen.. och har faktiskt hittat sängen!
(Det finns en bild på Pers blogg. Den är tagen från sovrumsdörren strax innan jag kom hem.. Den säger mer än alla dessa ord.)

Efter sovrumsröjandet lyckades jag även röja fram en fåtölj, bärbara datorn och ett eluttag. Så nu känns kvällen ganska OK faktiskt.

Men det känns även helt OK att åka till jobbet igen i morgon bitti, innan hantverkarna anländer.
Säger kort och gott som Per SMSade: ”Men det blir nog bra, det här.. sedan..när allt är klart.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar