03 februari 2009

En ”tänka på miljön”-tanke

För några år sedan satte jag upp ett klistermärke på vår brevlåda. Den är från Naturskyddsföreningen och på den står: ”Ingen reklam, tack!”
Den funkar jättebra.
Nästan för bra, faktiskt.
Pappersdrivorna som förr växte sig höga innan någon kom sig för att frakta dem till återvinningen har nu krympt till oerhört små högar, trots att ingen fortfarande kommer sig för att frakta bort dem.
Eftersom vi just nu inte ens prenumererar på någon dagstidning blir det knappt några pappershögar alls..

Det är det som nu blivit till ett problem.
Jag hittar nämligen ingenting att tända i kaminen med.
Inte en endaste tidning fanns att finna i hela huset i kväll.. (eller, jo.. i Williams rum fanns några Kalle Anka-tidningar och vid Pers säng finns en hög med ”Volvo P1800”-tidningar.. men mitt sunda förnuft sa mig att ingen av dessa tidningar bör eldas upp om man vill behålla familjefriden.)

Nåja, eftersom nöden inte har någon lag löste jag problemet genom att glupskt äta upp de chokladhjärtan som fanns kvar i chokladasken. Därefter blev det fyr i kaminen med hjälp av den tomma asken.
Varmt och gott i stugan i kväll med, med andra ord!

Men däremot vet jag inte vad jag ska använda som tänd-hjälp i morgon.
Måste kanske köpa fler chokladaskar på vägen hem från jobbet..

2 kommentarer:

  1. Låter helt bra det där med att köpa chokladaskar och tända eld i spisen...gott, gott! Du har så fint här på den här bloggen också...jag försöker lära mig ännu men lite enklare tycker jag det är här på blogspot. Fast min bok som jag satte in att jag har på sängbordet den kom överst till höger på min blogg...du har din nere till så hade jag också tänkt ha men men....Ha en skön kväll och hälsa familjen /Lotta

    SvaraRadera
  2. Tänk vad du är fiffig - och vilken elegant lösning för morgondagens brasa. Bäst att ta en stor ask om veden är sur...

    SvaraRadera