04 mars 2009

En läsupplevelse..

Förra sommaren läste jag Jens Lapidus´ bok Snabba cash.
Den började ganska bra men allt eftersom jag avverkade kapitel efter kapitel tappade jag mer och mer intresset för handlingen. Läste smått uttråkad ut den, och hade ingen större behållning av den efteråt. Förstod inte ens upplösningen på de sista sidorna eftersom jag tydligen missat vissa viktiga detaljer och personer i handlingen.

Per tog över boken efter mig och sträckläste den på några kvällar. Han tyckte den var kanonbra. Lite svårt för mig att förstå, vi brukar nämligen ofta gilla samma slags böcker.
Men, ja, ja.. boken kanske var skriven i en grabbig stil som jag inte riktigt föll för, tröstade jag mig med, och glömde hela historien.

Så kom då Jens Lapidus´ andra bok, Aldrig fucka upp, ut .. och jag hade redan innan bestämt mig för att inte köpa den. Tänkte minsann inte plåga mig igenom ännu en av hans böcker.
Såg dock i ögonvrån att boken fick bra recensioner, hörde folk prata om den, den sades vara bra, bättre än den första boken..
Sådant gör att jag frestas att läsa en bok, trots att jag fått för mig att den är dålig.
Köpte den dock inte (någon måtta får det ju vara!), utan lånade ljudboksversionen istället.
Nu har jag lyssnat klart på den 22 timmar långa historien i min MP3-spelare.

Och ingen kommer väl nu att tro mig:
Den var jättebra!
Spännande, välskriven, invecklad historia som ändå var lätt att hänga med i.. Uppläst av Jonas Malmsjö som gör det på att suveränt, verklighetstroget och medryckade sätt.
Allra sista kapitlet lyssnade jag på i kväll, under vägen hem från jobbet.. Satt på bussen som var full av pratande, skrattande folk.. och upplösningen i bokens var så spännande att jag nästan började hyssja på medresenärerna för att inte missa ett enda ord i hörlurarna..

Nu blir det nog så att jag trots allt kommer att köpa boken. Vill nämligen att Per ska läsa den. Han som gillade den första så pass mycket, måste ju falla i trans och vandra på rosa moln när han läser denna..
..eller så blir det tvärtom: Han tycker inte om den.
Då blir jag verkligen förvånad.

4 kommentarer:

  1. Tuur att vi inte är så lika varandra alltid" Va tråkigt livet skulle bli då :)

    Boktips= De ovanliga del 1 och två. Gammalt boktips "Vi lever" om ett autentiskt flygdramat i Anderna då ett passagerarplan kraschade och slutade letas efter.Nog den mest spännande bok jag läst någonsin Piers Paul Reed heter författaren.

    /Elsa

    SvaraRadera
  2. Lyssnat mycket på talböcker,eftersom jag
    har ett så tråkigt jobb(volvo).
    Herman Lindqvists Sveriges historia
    har jag lyssnat på många gånger.Bra och
    nyttig att lyssna på.Hela den serien finns
    på bokrean.Mig äger ingen med Åsa L. berörde
    mig mycket.Den borde alla läsa.
    Hoppas han gillar boken.
    Ha en trevlig helg.
    Lilian

    SvaraRadera
  3. Jag lånade den första boken snabba cash från bibban men tyckte precis som du att handlingen var dö tråkig så jag kom inte ens till slutet! Så nån fler bok av honon har jag inte lånat. Ha det bra
    Lotta

    SvaraRadera
  4. Elsa och Lilian:
    Tack för trevliga boktips!! Alltid välkommet! Elsa, dina böcker känner jag inte till, men googlade som hastigast på dem..såg riktigt intressant ut.."Vi lever" fanns bara på engelska hos Bokus..kanske får bli min nästa utmaning: Läsa en hel bok på det språket! :)

    Lilian, ja..jag har ockå ett tråkigt jobb där det finns möjlighet att lyssna på ljudböcker.. Riktigt kul faktiskt! Ska kolla på efter Lindvists böker..kanske skulle passa mig trots att jag aldrig riktigt gillat historia..:)
    "Mig äger ingen" har jag läst, och tycker precis som du! Den var jättebra, och handlar till råga på allt om min födelseort Västerås! :)

    Lilla My:
    Om "Aldrig fucka upp" finns på ditt bibliotek så låna den! Tror att du kommer att tycka bättre om den än om hans första bok..;)

    Önskar er alla tre en riktigt trevlig helg!

    SvaraRadera