26 mars 2009

Snäll kund..


..med dåligt minne.

Eftersom jag gillar att läsa böcker gillar jag även bokklubbar av olika slag.
Men jag beställer väldigt sällan deras böcker. Istället lusläser jag deras medlemstidningar, inspireras, frestas och suktar över alla nya, spännande böcker som kommit ut, avbeställer månadsboken.. och surfar därefter in på Bokus eller Adlibris och beställer böcker därifrån istället eftersom det blir ett antal kronor billigare..
Lite taskigt kanske mot bokklubbarna.. åker ju liksom snålskjuts på deras erbjudanden.. men de får skylla sig själva så länge de har så pass dyra böcker.

Men det finns ett stort MEN i hela denna historia.
Bokklubbarna har en plan i bakfickan som inte nämns i medlemsvillkoren.. De har besegrat mig på en punkt.
Ingenstans i deras finstilta text om alla regler som gäller för medlemskapet skrivs nämligen något om att man inte bör bli medlem om man har kort eller/och dåligt minne.

Bokklubben jag just nu är medlem i skickar automatiskt en bok (ibland t.o.m. två om det är extra kampanj..) en gång i månaden om jag inte avbeställer den före ett visst datum.
Mycket smart av dem att få mig med dåligt minne att gå med i en sådan bokklubb.
Med jämna mellanrum dimper på grund av detta ”Månadens bok” ner i min brevlåda som en irriterande överraskning.
Vissa gånger kan jag vara helt övertygad över att jag avbeställt den.. går frustrerad in och kollar.. och inser att jag glömt.

Det här leder till att många i vår bekantskapskrets (framförallt svärföräldrarna) får en bok i julklapp, födelsedagspresent, hälsa-på-hos-present o.s.v. för jag har konstant ett par nya, för mig ibland helt ointressanta böcker ståendes i bokhyllan..

Och jag ger mig 17 på att det är det här bokklubbarna lever på! Det är planerat från deras sida att jag ska glömma med jämna mellanrum! Taskigt!
Ändå går jag på det.. och ändå säger jag inte upp medlemskapet.
Jag vill ju ha deras intressanta medlemstidning..
..och så inbillar jag mig efter varje ofrivillig bokleverans: NU kommer jag inte att glömma nästa månad.
(Och jo, det går så klart att skicka tillbaka böcker man fått.. men det är så omständigt så jag "glömmer" det också.)

Slut på dagens inlägg.
Ska nu nämligen surfa in på Månadens Bok-hemsidan och avbeställa en ”Elizabeth George”..

Ha en trevlig torsdagskväll!

8 kommentarer:

  1. Jag är med i något liknande. Jag har tagit för vana att omedelbart gå in och avbeställa månadens erbjudande. Jag öppna tidnigen, ögnar igenom månadens erbjudande och avbeställer genast. Det är så irriterande när det dimper ner oönskade saker i lådan. Du har väl inte missat om de har något köptvång också? Gör man det brukar man få betala fullpris för det där fina erbjudandet som man gick på från början. Ha en fin kväll / gittan

    SvaraRadera
  2. Fniss..känner igen varenda rad du skriver!! Även jag är medlem i en bokklubb (tänkte nästan skriva bokkupp!)och lever med samma dilemma av oönskade böcker som dimper ner. Men.. det du inte skrev ngt om är: att det finns i dessa IT tidevarv bokklubbar som inte godkänner e-pot eller liknande som meddelar upphörande av medlemsskap, utan det skal vara skrifligen med "snigelpost". ännu ett sätt att få kunden att hänga länge kvar i rullorna med massor av presentböcker i beredskap :)) För vem har frimärken i beredskap när man precis kommer på att skriva brev!? Så fortfarande bläddrar jag i min bok-katalog!
    Ha en bra kväll - kanske med en god bok ;)! /Bea

    SvaraRadera
  3. Man måste nog läsa det finstilta.Många
    bokklubbar har ett krav att man måste köpa
    ett par böcker per år.Klart jag gör som du
    och köper på aldibris de är ju billigare.
    Men man luras ju till när man får erbjudanden
    om att köpa billiga böcker första gången.
    Sen blir det dyrt.Brukar va noga med att
    bara köpa det antal man behöver och sen
    avbeställa.Nu är jag med i en trädgårsbokklubb.
    Deras böcker är ju inte billiga så det blir
    inte många jag köper.Gillar böcker, numera
    blir det mest stickböcker och ibland om trädgård.Längesen jag läste en roman,har mest
    blivit talböcker.
    Ha en trevlig helg.
    Lilian

    SvaraRadera
  4. Det där känner jag också igen men numera är jag inte medlem i nån bokklubb för jag beställer alla böckerna från adlibris, finns det nån som har billigare böcker än dom? inte vad jag vet och dom har stort utbud. Nu ska jag ställa mig inför resan, ska åka till S-holms trädgårdsmässa över helgen, kul. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  5. Jag är likadan.
    Nu är jag inte med i någon bokklubb, har lyckats få mig själv att avstå från alla erbjudanden som kommer.
    Visst är böckerna billigare på nätet.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  6. Det är ju smart, att endast ha boktidningarna som inspiration. Har jämört priser på den bokklubb som jag nappade på, eftersom de hade ett fint öppningserbjudande. Då märkte jag, att de är mycket dyrare än t. ex. Bokus. Dessutom har jag så pass många böcker, att jag numera inte köper någon ny utan att först ha bläddrat igenom den. Trevlig bokhelg! /Ruben

    SvaraRadera
  7. jag tillhör den sorten som kollar in deras erbjudande och sen lånar på biblan. Gillar inte att damma för det kan väl inte vara så att jag hellre köper frön och plantor "ler". Ha det gott, Karina

    karinas.tradgardsblogg.se

    SvaraRadera
  8. Gittan:
    Jodå..har koll på köptvånget..det var nåt i stil med "Köp två böcker under första året" tror jag..och det var ju lätt, och snabbt fixat, med mitt dåliga minne! :)

    Bea:
    Ja! Det där har jag också varit med om!! Minns det nu när di säger det..Det var någon tok-knäpp bokklubb där man inte ens kunde avbeställa månadsboken via internet utan var tvungen att ringa eller skicka vanlig snigelpost varje gång! Den blev jag inte långvarig i!! :)

    Lilian:
    Ja..faktiskt håller talböckerna på att ta över här hos mig också.. Är så trött på kvällarna att jag inte orkar läsa mer än ett par sidor i en vanlig bok, så det tar flera månader att läsa ut den jag har på sängbordet..:)

    Lilla My:
    Jag tycker att Bokus oftast är lite billigare än Adlibris.. men vet inte om de tar mer frakt till Finland? Det har jag inte kollat..
    Hoppas du får en riktigt härlig helg på mässan!

    Vittran:
    Skönt att höra att man inte är ensam om dilemmat..:)

    Ruben:
    Ja..egentligen behövs inga fler böcker i vår hylla heller..men det är så frestande med alla nya, spännade titlar..:)

    Karina:
    Biblioteket besökte jag väldigt ofta när jag bodde söderut! Köpte nästan aldrig böcker då, och inte frön heller för den delen..:)
    Men nu är det rätt långt till vårt närmaste bibliotek..och dom har inte något speciellt stort utbud av bra böcker..tror det är det som fått mig att börja bläddra i alla bokklubbstidningar i stället..:)

    Tack alla för era kommentarer!
    Trevlig helg!
    /Kirsti

    SvaraRadera