03 april 2009

Flitiga vallmon..

..och lisa för själen.

Vallmon..
..gillar jag. I blommande skick.
Varje sort jag hittills lyckats få i blom har fått mitt hjärta att smälta. Frasiga, vackra, sköna, skira blommor som trivs på omöjligt näringsfattig jord och bland orensat ogräs.. Det är hittills mina positiva erfarenheter av vallmon.

Vallmofrön däremot..
..driver mig till (smått) vansinne.
Snacka om ynkligt små frön.
Omöjliga att hantera!
Jag sår ”några få” vallmofrön i en bytta, tror jag, men varje gång blir det en grön djungel av ”hundra” små vallmoskott.
Så varje år måste jag känna mig som ”den grymma Vallmodödaren” när jag gallrar bort massor av små vallmon.


Dessa vallmon är från okända frön.. Några frökapslar ”hoppade” ner i min ficka i en park nere i Mellansverige under vår semester i fjol.. En spännande sådd, eftersom jag inte har en aning om hur blommorna kommer att se ut. I morgon ska jag gallra och lida med de små vallmorna som inte får fortsätta sitt vallmoliv.

Flitiga Lisa..
..gillar jag. Brukar varje år köpa minst en och ha ute vid trappen. Oftast en rosa variant. Det är jag uppvuxen med eftersom min mamma varje sommar hade en rosa Flitig Lisa. Sådana rutiner från barndomen är svåra att bryta, har jag märkt..

Flitiga Lisa-frön däremot..
..sådana har jag aldrig haft att göra med, förrän i år.
Bestämde mig nämligen för att för första gången i mitt liv bryta trenden med att köpa en rosa, färdig, fint blommande Flitig Lisa.
Istället har jag sått en vit-rosa variant.


Fröna har grott över förväntan..
Riktigt trevliga, små, riktigt flitiga lisor står nu och väntar på att få bli omskolade till större byttor. Där tänker jag inte gallra bort en enda. Alla ska få växa vidare till flitigt blommande plantor. (Förhoppningsvis.)

Förövrigt har det åter igen blivit fredag vilket känns mer än OK.
Per och jag slappar just nu framför TV:n efter en god middag, varsitt glas rött vin och ett långt bastubad.
Vi laddar inför i morgon då vi tänkt oss ut till en jaktkoja här i närheten.. om väder, vind och tålamod är hyfsat bra under kvällen och natten i morgon ska vi invänta gryningen där ute i skogen. Hoppas på trevliga djurmöten.. Kanske en räv eller några fåglar dyker upp. Man kan aldrig veta..
(Jag ska alltså försöka fota djuren. Inte jaga dem.)

Ha en trevlig helg!

6 kommentarer:

  1. Låter spännande att möta gryningen i jaktstugan:O) Mys på hög nivå!
    Här ska vi till stadens köpcentrum, och försöka få tag i byxor till 14-åringen, inte lika stimulerande... Men men...
    Har tänkt röja ur mitt uterum under dagen sen...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Ja du det där med "dödandet" när det gäller lyckade sådder DET är knepigt. Fina kraftiga små plantbarn som skulle bli grandiosa om de fick leva vidare måste man slita upp med rötterna. Det är verkligen hemskt, håller med. Jag har ju nästan slutat med förkultivering men nu kom minnena tillbaka :)

    Vallmofrön ska man tydligen blanda i fin sand innan man sår, då lär de fördela sig bättre i sådden.

    /Elsa

    SvaraRadera
  3. I år har jag inte sått vallmo.Tycker det är
    så pillrigt med de små fröna.Får nöja mig
    med de jag har.
    Flitiga lisa tycker jag om men de blev inte
    av jag sådde i år.
    Hoppas ni får en lyckad tur för nu har ju
    vårfåglarna anlänt.
    Ha det.
    Lilian

    SvaraRadera
  4. Lotta:
    Ja..det ser ut att bli en natt där ute..vädret är hyfsat.. :) Rapport kommer säkert så småningom..
    Hoppas dagen varit bra!

    Elsa:
    Jo..har läst om det där med sand och små frön. Och har tänk testa någon gång.. Men glömmer varje sommar att lägga undan sand! Och köpa sådant nu mitt i vintern känns lite onödigt.. snål som är..:)
    Hoppas du skådat mycket trevligt under dagens kurs! :)

    Lilian:
    Märks att du bor lite söder om oss..här har inga flyttfåglar ännu visat sig. Men snart borde de komma!

    /Kirsti

    SvaraRadera
  5. Jag brukar kasta ut vallmofröna direkt i rabatterna, många blir det men vad gör det? De är ju vackra....
    Men det kanske inte funkar så långt norrut?
    Ha dé gôtt
    Nina

    SvaraRadera
  6. Nina:
    Jodå..så brukar jag också göra med en del snabbväxande vallmon..men vissa mer långsamma sorter, och dessa som jag inte vet hur de kommer att se ut, vill jag ha lite mer koll på och sår därför inomhus..
    Ha det gott du med!
    /Kirsti

    SvaraRadera