21 april 2009

Morgongäsp..

Skolorna har praktikvecka denna vecka. Det innebär att Pers 14-åriga grabb för ovanlighetens skull stiger upp lika tidigt som jag på morgonen, för att hinna till sin praktikplats på sjukhuset..

Klockan 05.45 dyker han upp i köket, nyduschad och.. trött?
Jag är alltid trött och på dåligt humör under morgonens första halvtimme.. tar därför tillfället i akt denna morgon.
Tänker att jag nu garanterat har chansen att känna mig pigg jämfört med tonåringen som tvingats upp av väckarklockan i denna, för honom, riktigt arla morgontimma.
Frågar därför, lite ironiskt småleende:
-Var det jobbigt att kliva upp så här tidigt?

Tar för givet att jag som svar ska få en gäspning, en sur min och på sin höjd ett vresigt, tonårsaktigt ”JA, va tror´ru..!?”

Men..
Han ler..
..plockar fram frukost..
..och säger glatt:

-Nä, det känns som en helt vanlig morgon. Fast när jag tittar på klockan känns det ju som att jag klivit upp lite onödigt tidigt för att hinna till plugget, liksom..

Så där fick jag sitta och gäspa för mig själv även denna morgon.

3 kommentarer:

  1. Vilken hurtig kille! Kanske lite pirrig för det nya i alla fall ;)

    Men så det växer i dina såbyttor som - härligt! Det är nog mera än en gång jag undrat varför man håller på med alla dessa sådder när säsongen ändå är sååå kort hos oss och för dig också antar jag. Men varje vår är man där igen, full av iver och förväntan.

    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  2. Ja, de barna, de kan vara oberäkneliga ibland :O)
    Skönt att snöns smälter hos dig i alla fall :O)

    SvaraRadera
  3. Bea:
    Ja..konstigt nog är den killen nästan alltid pigg på mornarna. Det har han inte ärft efter sin far! :))
    Och ja du.. säsongen är kort, men intensiv! Och härlig! :)

    Lotta:
    Ja..nu händer det äntligen grejor med snödrivorna! :)

    /Kirsti

    SvaraRadera