12 april 2009

Söndagskväll..

..i ett lugnt hus.

Nu har jag blivit av med karln också.. med andra ord är det väldigt lugnt här hemma för tillfället.
(Nästan så man hör dammråttorna sucka i hörnen.. men det får de göra. Jag har påskledigt, så det så.)

Per har nämligen bastukväll med en polare.
Grabbigt värre, liksom.. De försvann ut till bastun med några öl och en skål med chips i ett fast grepp.. Det var för ett bra tag sedan, och jag förväntar mig inte att de kommer in ännu på några timmar.
(Per städade lite i bastun tidigare under dagen men konstaterade med ett flin:
-Äh, när det bara är grabbar som ska basta räcker det med att ställa ut några öl.. det "döljer" skräpet!)

Jag fördriver kvällen framför TV:n/datorn.

Har roat (?) mig med att rensa bland alla foton som samlas på hårdisken.
Och konstaterat för sjuttio-elfte gången att jag är dålig på att sortera foton, kass på att slänga det som inte ska sparas, och ännu sämre på att säkerhetskopiera de foton som jag är rädd om.
”Slänger ner” alla foton, efterhand de tas, i mappar som heter osorterat.. och tror in i det längsta att fotona ska sortera upp sig av egen kraft.

Hittills har det dock inte hänt.

I kväll har jag alltså rensat igenom mapparna ”Osorterat”, ”Osorterat 2”, ”Osorterat?”, ”Osorterat från 2008” och ”Sorterat, men ej kopierat”.
Har vid det här laget träningsverk i klickfingret, betydligt färre foton kvar, och en betydligt snabbare dator.
Nu återstår bara att rensa minneskortet i kameran. Sedan är jag klar!
(..och redo att börja samla en ny samling av "Osorterat"-mappar..)

Förövrigt har dagen gått åt att njuta av våren.
Bofinkssång, långpromenad i strålande solsken och därefter en lång fika ute på altanen..

Det är gott att leva!

Ordning & reda i (foto)djungeln! (Ett bidrag till "Osorterat"-mappen från dagen promenad..)


Ha en bra söndagskväll!

3 kommentarer:

  1. Gött att ha lite gubbledigt, förstår jag :O)
    Du ser ut att ha haft en strålande dag, vi har också haft det, 20 grader och pelargonsticklingarna har fått stå ute i uterummet under dagen :O)
    Ska bli sämre väder i morrn, tråkigt isf... Men men jag ska inte klaga!
    Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. I går roade jag mig med att rensa ut mitt manuella fotoarkiv. Över 30 år gamla bilder en del och en massa massa skrot som jag inte idats/velat skiljas från .Men i går då åkte massor. Man känner sig lite lättare efteråt:)

    I morrn ska jag däremot fylla på bilder i det digitala arkivet, det blir som det ser ut fågelutfärd :):)och "min" systemkamera har kommit hem

    /Elsa

    SvaraRadera
  3. Lotta:
    Ja..äntligen fint väder här med! Idag, måndag, hade vi hela +12 grader! Svettigt..nästan. :)

    Elsa:
    Ja, visst är det konstigt att man "måste" spara på sådant som egentligen borde slängas..
    Det digitala arkivet fylls flitigt på hos dig med fina fågelbilder, ser jag idag.. Kul! :)

    /Kirsti

    SvaraRadera