22 april 2009

Våren är här!

Nu händer det saker i varje rabatt och hörn ute i trädgården!

Det är svårt att hänga med i svängarna, så fort går det!
Kvällens trädgårdsrunda var riktigt spännande!

Man kan nästan höra hur våren skyndar fram..

Snöklumpar smälter,
och man finner en rabatt!
Perennrabatten på framsidan

Snödrivor krymper,
och blomlådor dyker upp!
Luktärtslådorna på altanen

Is tinar,
och man inser att man äger vinbärsbuskar!
På baksidan

Slask slaskar,
och man minns plötsligt att det faktiskt finns en altan på baksidan också!

Grönsakslandet är till vänster om altanen. Tror jag.


Snösörja försvinner,
och jag hittar en av pallkragarna!
Sockerärtsodling.. om någon månad.

Våren spirar mer och mer för varje dag som går!

(Om det inte vräker ner nya dm med snö under natten kommer morgondagens blogginlägg att handla om vilka växter m.m. man just nu kan finna ute i vår vårliga trädgård.. Det blir med andra ord ”makroläge mellan snödrivorna”.)

Trevlig onsdagskväll!

6 kommentarer:

  1. Tittade nyligen på SMHI:s sida på snödjup, som mest är det 145cm snö. När man bor här är det lite svårt att tänka sig att nästan halva landet har snö. Här har våren kommit långt och det är vitsippor överallt. Men dina fina bilder visar det där jag inte har tänkt på, hur avlångt vårt land är. Man är så inne sin egen omgivning så man tänker inte på hur det är på andra håll.
    Hoppas att ni slipper mer snö.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. Jovisst är våren här.Själv hjälper
    jag till lite.Skottar bort snö som ligger
    i skugga.Vet inte om det hjälper men jag
    tror att snön ska försvinna fortare.Sen
    tänker jag att nästa vinter ska jag lägga
    snön på ett annat ställe.Men det har man ju
    förstås glömt till nästa vinter.
    Ha det.
    Lilian

    SvaraRadera
  3. Va härligt! Och Spännande! Ser fram emot fortsatta rapporter, här har ju det mesta redan kikat fram, men det är lite segt, kan ju fortfarande vara kalla nätter med frost....

    SvaraRadera
  4. O vad skönt.... började nästan få dåligt samvete för att vi hade så långt försprång... Men snart är väl ni ikapp o förbi!
    Ha de skönt i solen
    Nina

    SvaraRadera
  5. Äntligen! Det måste vara härligt att få lägga sig med kameran i högsta hugg och rumpan ivädret för att fånga det första vårtecknet i rabatten. Jag ser fram emot dina bilder / gittan

    SvaraRadera
  6. Vittran:
    Jo..det är ju precis som du säger..man tänker sällan på att det skiljer jättemycket mellan söder och norr i vårt avlånga land..jag har heller inte tänkt på det förrän jag började läsa bloggar! :)

    Lilian:
    Vi brukar också skotta fram våren..det hjälper faktiskt! :)

    Lotta:
    Ja..det händer grejor nu! Men ganska sakta går det här med med växtligheten ännu..men snart, när snön försvunnit, sätter det fart! :)

    Nina:
    Japp! Kämpar för fullt för att hinna i kapp er där nere!! :)

    Gittan:
    Ja..äntligen något annat än snö att fota..:))
    ..men man blir fortfarande blöt och lerig om knäna.. Några dagar till med sol och värme så är vi nog kvitt snön! :)

    /Kirsti

    SvaraRadera