20 maj 2009

Energi..

I kväll sa Per något intressant:
-Du är uppe sent på kvällarna nu förtiden, Kirsti.. du går ju inte och lägger dig förrän efter 22.30!
Det är helt klart så att ljuset utanför fönstret ger energi. Jag brukar nämligen stupa i säng (trött och grinig..) senast 22.00 (under arbetsdagarna..).. men nu när det är ljust ända till midnatt känner jag mig piggare på kvällarna. Vill liksom ta till vara denna fina årstid.. och då går det ju inte för sig att sova bort tiden!

Annan form av energi kan man ta del av i trädgården just nu..
Det spirar och grönskar i alla vrår!
Det går alldeles för fort just nu!
Man hinner inte med i svängarna. Varje dag dyker nya, gröna skott fram.. Lika fascinerande är det varje vår att se hur ”döda” växter plötsligt visar sig bli levande igen.

Mer energi än på länge hade tydligen vissa fjärrvärme-grävar-karlar också denna dag..
Jag har ju väntat och väntat på att våra lerhögar på framsidan av huset ska försvinna och grusgången och den uppgrävda delen av rabatten fixas till.
När fjärrvärmerören grävdes ner i höstas gömdes hela ”förödelsen” ganska fort under snömassor så man har nästan hunnit glömma hur bedrövligt det såg ut.. Men det som göms i snö kommer verkligen fram i tö, så nu har vi haft lerhögar ända in på hallgolvet under några veckors tid..
Beskedet vi fått är att de ska återkomma och fixa till leran och "diket" när tjälen gått ur marken.. och det kan ju dröja länge, det..
Så, plötsligt.. denna eftermiddag har det hänt grejor!
När jag kom hem från jobbet och automatiskt hoppade över diket mitt på tomten insåg jag till min stora förvåning att där inte längre fanns något dike! En av lerhögarna är jämnad med marken och lerdiket borta!
Grusgången ser mer ut som än grusgång än en leråker.. det kändes ovant!
Ännu återstår en hel del utjämnande åtgärder.. och rabatten har fortfarande ett stort hål.. men antar att grävskopa med förare återvänder efter helgerna..

Nu ska jag lägga ner lite energi på att dricka ett glas rött vin tillsammans med Per. Kanske även titta lite på TV, om jag orkar.. och sedan se fram emot en, förhoppningsvis energirik, ledig torsdag!

Trevlig helg!
Energi under rönnspirean: Det skjuter upp nya, vackra skott i mängd runt om buskarna i gräsmattan.. Någon som vill ha så är det bara att komma och gräva upp innan Per kör över dem (rotskotten alltså, inte buskarna!) med gräsklipparen om några veckor..

3 kommentarer:

  1. Va skönt att bli av med högarna :O)
    Ja du Kirsi, ljuset är väl en välsignelse för oss nordbor :O)

    Ha en härlig långhelg!

    SvaraRadera
  2. Visst har ljuset en stor betydelse och man vill hinna njuta så mycket man kan av den ljusa tiden som är ändå bäst, tids nog hinner vi sitta i mörkret :)
    Usch för lervälling och störande jordhögar, hoppas det ordnar sig snart! Gapande hål i rabatterna är väl lätta att fylla, eller... ;)

    Tack för hjälpen med namnet på fågeln, jag visste att du skulle fixa det!! Men du, det finns en hel del av dom små godingarna här runtom :)och dessutom hör jag ugglan nästan varje kväll och du förstår, jag kommer genast att tänka på dig och din ugglespaningstur här under vårvintern.
    Ha en bra dag!/ bea

    SvaraRadera
  3. Men vad skönt att det börjar återställas, det är verkligen inte trevligt när trädgården ser ut som ett lertag. Var med om det för nått år sedan då vi lade avledningsrör från stuprören så jag kan nog föreställa mig hur du har det.

    Och visst ger solen och växtligheten extra energi, jag brukar stupa i säng vid tio senast under vintern och nu har jag inga problem att vara vaken till tolv.

    Ha en trevlig ledig torsdag.

    SvaraRadera