30 maj 2009

Fyra kryddväxter..

..för hundra kronor.
Så löd erbjudandet på Växtriket där vi stannade till idag på vägen hem från vår tältarnatt vid Gammelstadsviken.
Kunde ju inte bara promenera förbi kryddhyllorna utan att kolla vad där erbjöds..
Egentligen var jag på jakt efter en enda växt till min kryddtäppa: En timjan av något slag. Min citromtimjan ser nämligen lite ensam ut i kanten på landet..
Så klart fanns där en mängd andra kryddväxter i hyllan.. men inte en enda timjan.
Alltså köpte jag fyra andra örter:

Oregano, en varigerad variant jag inte sett tidigare. Överlever tydligen inte vintern här på våra breddgrader.. men har ju glädje av den över sommaren i alla fall.


Stevia, en växt jag aldrig tidigare haft. En intressant bekanskap: Sötare än socker enligt info som finns att läsa på nätet.. ända upp till 300(!!) gånger sötare än socker.. och den är verkligen söt..det kan intygas nu när jag smakat av bladen.
Läste att en halv tsk torkad, pulvriserad Stevia motsvarar 2dl socker.. Jösses, imponerande!
Ska bli kul att se hur Pers barn reagerar när de smakar på ”kryddan”..
Hoppas jag får den att överleva, den är tydligen känslig för kyligt väder..


Till sist blev det två olika Salviasorter, ”Purple” och min fjolårsfavorit: Ananassalvia. Den sistnämda lärde jag känna förra sommaren och försökte övervintra plantan i Pers garage.. men den överlevde tyvärr inte mitt dåliga minne vad gäller vattning..
Så nu blir det en ny sådan på täppan.. och i höst ska jag gräva upp den och åter igen försöka övervintra den.
(Te gjort på Ananas-salviablad..hur gott som helst!)

4 kommentarer:

  1. Kryddväxter kan man väl inte få förmånga av?! Stevia har jag inte hittat än, skulle vilja ha den - jag som gillar sött te :) Skall titta runt lite extra i veckan och se om jag hittar den. Skall dessutom ha tag i kryddor till stugan vid havet där jag gjort i ordning en odlingslåda/gammal fiskelåda som var ett strandfynd, vid köksdörren. Ha en skön söndag :)

    SvaraRadera
  2. Stevia??? Har jag aldrig hört talas om och låter spännande - så söt i ordets bemärkelse!
    Ska hålla utkik efter sådan...De andra sorterna trivs här och frodas...nja inte annannassalvian då för jag gjorde precis som du - glömde vattna...
    Kan jag slå en norrlänning med häpnad idag måntro - jag har badat i sjön! Det var två simtag och sen upp på bergknallen men ändå...Varmt som sommar har vi och badtoka är jag, övertalade en äldre främmande dam att kliva i föra svalkans skull och kan man tänka sig...hon badade hon också...

    Kram från Malin

    SvaraRadera
  3. Det lät gott med te på ananas salvia.Har aldrig
    provat, måste nog köpa en planta och testa.
    Ha det.
    Lilian

    SvaraRadera
  4. Lotta 8´):
    Nä, det är helt klart svårt att få för många kryddor.. :) Låter läckert med ditt strandfynd! Jag har länge hållit ögonen öppna efter en fin kryddlåda som skulle kunna stå intill altandörren..men ännu inte hittat någon..

    Malin:
    Stevian hade inte jag heler sett i affär tidigare.. och blev mycket förvånad över dess sötma när jag i smyg provsmakade ett blad där innan inköpet..
    Den är verkligen chokerande söt i smaken! :)
    Badat..jaha..hmm..låter kallt! :) Undrar om isarna ännu gått i vår badfjärd i Lule skärgård.. :) :)
    (Jo..det har de nog..men jag väntar med doppet ännu ett tag..)
    Men varmt har vi också haft det idag! +27 grader! Nästan för hett, ju.. :)
    Kram!

    Lilian:
    Ja, ananassalvian är faktiskt riktigt god.. och framförallt doftar den friskt och gott!

    /Kirsti

    SvaraRadera