10 maj 2009

Hänt denna söndag..

Jag har varit och shoppat jordsäckar för att kunna plantera om tagetesplantor med mera..


..och, hmm.. ja, det blev inhandlat tre Spireabuskar också.
Helt oplanerat.. fick bara helt plötsligt för mig att det behövs lite nytt liv på framsidan av huset.
Och så blommade buskarna så fint.
Och det kändes så trist att bara köpa tråkiga, tunga, enformiga, vanliga jordsäckar..
..och.. ja, det är liksom sådant som bara händer när man promenerar in på en handelsträdgård.

Virket till blomlådorna köptes också under vår shoppingtur så nu är snickeriverksamheten i full gång ute på altanen..


..fortsättning följer på det projektet när det börjar synas resultat.

Ute i trädgården händer det också äntligen saker!
Idag hittade jag den första tulpanen med knopp..



Tulpanerna växer ovanligt ojämnt denna vår. En del har just kikat fram med sina första, små blad medan denna enda redan hunnit betydligt längre. Konstigt.. måste bero på att snön försvann så hiskeligt fort..
Marken värmdes säkert upp ojämnt på grund av det.
Nåja.. det viktigaste är ju att tulpanerna lever och tänker visa sig även denna vår. Och deras blomningssäsong blir ju längre om de inte blommar samtidigt..

På såddfronten händer det också grejor..


Pers Penséer har knopp! De är just nu ute på altanen och njuter av kvällssolen.. vilket jag också tänker gå ut och göra!

Ha en fin söndagskväll!

7 kommentarer:

  1. Är det penseerna han fick av oss?
    Du har inte visat nåt foto från trädgården nu, har ni ingen snö mera ? :)
    Vad kul med nya buskar till trädgården. Spirea buskarna är så fina när dom blommar.
    Ha en skön kväll
    Hälsa hela högen hemma från oss
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Ja, jord kan man ju aldrig få för mycket av :O)
    Och inte växter heller, själv har jag precis blivit med ett körsbärsplommonträd, min vän frösår en massa... Hon kan hon, som dig tror jag, och jag fick ett :O)

    Ha en härlig stund ute i kvällsolen, här har vi mörkt och regn...

    SvaraRadera
  3. Ja det går ju inte för sig att bara köpa jordsäckar det är ju inte så kul.:o) Spireabuskar är ju fantastiskt fina när de blommar synd bara att blommningen är över så snabbt

    Här har det varit blandat väder idag sol hela förmiddagen sedan kom en rejäl skur men nu är det klart igen.

    Ha en fin vecka

    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Vilken trevlig shopping! O vårblomster i startgroparna.... Låter skönt ju...
    Ha´t himla gôtt
    Nina

    SvaraRadera
  5. Spirea är ju bara så fin! Jag har idag plockat in några kvistar för att ta med till jobbet, jag har en vas på skrivbordet där säsongens blommor förgyller arbetsdagen ;)
    Jag sådde penseér i år, för första gången. Fröerna hade jag "lånat" på vår Skåneresa i fjol och nu blommar de! De blommar ju senare än de köpte men å andra sidan, så står de sig längre och desto roligare att ha hemmasådda :) Fast de är Rådjursmums.... men eftersom jag har mina tulpaner kvar, så verkar de hålla sig i skogen i år *peppar-peppar*. Ha det gott, kramen 8`)

    SvaraRadera
  6. Det är väl omöjligt att bara köpa jord när
    man är i en handelsträdgård.
    Tycker tulpaner är nyckfulla, ifjol hade jag
    vita som var sååå fina,iår har jag inte sett
    skymten av dem.
    Ha det.
    Lilian

    SvaraRadera
  7. Lilla My:
    Japp, detär Penséerna han fick av er! :) Och ja, snön är borta nu! :)

    Lotta:
    Åh, vilken tur du har! Något som heter Körbärsplommonträd visste jag inte ens att det finns! Spännade!

    Gunilla:
    Nä..precis! Jordsäckar är liksom en anledning till att åka till handelsträdgården..för att kunna handla annat! :)

    Nina:
    Ja..äntligen händer det något på våra breddgrader också!

    Lotta 8´):
    Så inga utryckningar i morgonrock denna vår hos dig.. :) Låter bra att rådjuren håller sig hos någon annan, eller i skogen!
    Ja..visst är det lite kul med egenodlade Penséer..;) ..och lånade frön blir ju lite extra spännade..:))

    Lilian:
    Ja, håller med! Tulpaner går liksom inte att lita på.. Vet inte om de fungerar bättre söderut i landet.. Mina beter sig olika från vår till vår.. Ibland förökar de sig och nästa vår är alla borta.. Hoppas dina vita dyker upp!

    /Kirsti

    SvaraRadera