17 maj 2009

Rensat var det här..


En söndag på hemmaplan..

Förmiddagen började med smärre jordbävning..
Trotsiga tonåringar, protester i mängd och tjat i kubik, irriterad far och less Kirsti..
Det var rätt skönt att dra sig ut i trädgården och börja rensa och gräva rabatter efter alla dispyter.
Det blir liksom lite extra kraft i spadtagen också när man är irriterad.. och det är ju bara till nytta när ogräset ska väck.


Kryddlandet före..


..och efter.

Glädjande att flera av örterna åter igen överlevt vintern: Fransk dragon, citronmeliss, citrontimjan, oregano, brokbladig salvia, kinesisk gräslök, bladlök, gräslök, tre sortes mynta och fjolårets nykomling: Den färgglada ängssyran. Den sistnämnda hade jag ingen aning om att den var flerårig.. men vid närmare eftertanke bör den ju vara nära släkt med vanlig ängssyra som ju överlever vintrarna i normal ogräsanda.. :)


Per ägnade dagen åt att snickra vidare på blomlådorna till altanen respektive bastufarstun. Bara att se fram emot juni då sommarblommorna kan börja planteras ut..

Lite rosa blir det även idag.. Nu har nämligen bladkaktusen slagit ut sin första blomma!
Riktigt kul!



Mindre kul är att jag nu på kvällen upptäckte att kamerans blixt slutat fungera.. Troligtvis är det lampan i den som brunnit. Och den måste alltså lämnas in för reparation. Vid en hastig googling på nätet verkar det ta ca en månad om kameran måste skickas in till reparationsfirman..
H U R klarar man sig utan kamera i en månad!?
Överväger faktiskt att vänta med det till i höst.. Brukar ju faktiskt inte använda blixten så värst mycket, och utan kamera mitt i sommaren.. nä, det går ju bara inte!

Nu ska jag ägna resten av kvällen åt slöa i fåtöljen, framför TV:n, och sticka lite.. försöka koppla av.
Har lite smått måndags-ångest just nu. Det är mycket som händer på jobbfronten just nu och i morgon är det dags för ett möte då jag antar att några beslut om schemaändringar m.m. kommer att fattas..

”Förr i tiden” när jobb växte på träd oroades man inte av sådant här, men i dagens ”varsel-oros-tid” vet man ju faktiskt inte vad som händer..
Nåja.. i morgon är en ny dag, i vilket fall som helst.

Och husets tonåring verkar ha lite dåligt samvete efter förmiddagens urladdning. Han och hans far är på riktigt gott humör nu.. så slutet på söndagen gott, allting gott!

5 kommentarer:

  1. Vilken ljuvlig blomma!
    Har du topplök? Vill du ha? jag kan skicka några till dig om du vill, en underbar vårprimör, som har ett kul växtsätt...
    Hoppas det med jobbet löser sig till något bättre, inte roligt att vara orolig.

    SvaraRadera
  2. Måndag - ja, dessa måndagar.... suck... Men kort vecka, tack å lov. Jag har märkt att ju mer ledig jag är (långhelger), destå mer ledig vill jag vara? Blir liksom inte mätt på ledighet... Men det är så härligt att kunna var ute mycket och länge! Jag skulle behövt lite "irritation" idag, när jag grävde upp en krypen som säkert är/var 10 år gammal, hade bestämt mig för att just idag skulle det ske! Nu är den i alla fall borta.... och lite nytt är planterat där i stället. Nu sitter jag med datorn i knät och pannlampan bredvid, maken är ute på resa igen.... så då får vi se vad som händer :) Håller tummarna att du får en bra måndag, trots mötet. Kramen =)

    SvaraRadera
  3. Aha... svartvit flugsnappare har kommit till era trakter också.... Här bråkar de med stannisarna om holkarna, få försöka få upp lite fler till nästa år....
    Vacker bladkaktus, jag gillar dom.
    Så skönt att tonåringen får lite motstånd, det behöver dom....
    Ha´t himla gôtt i rabatterna så klarar du debatterna
    Nina

    SvaraRadera
  4. Trädgården är bra när man är på dåligt humör. Ränsde själv ogräs så torvorna yrde häromdan :)
    Väntar bara på att maj månad ska vara över så man får börja andas...vi har så mycket här med Jennis studentkalas och allt som ska fixas inför det.
    Hälsa familjen vi hörs
    Lotta

    SvaraRadera
  5. Nä att vara utan blixt så här över sommaren går ju bara inte, hemska tanke att inte kunna dokumentera all blomsterprakt. Ditt örtland ser jättetrevligt ut, ser fram emot bilder på när det är i fullt uppväxt däri.

    SvaraRadera