04 juli 2009

Med blommor och blader..

..kan man ju hälsa sin sambo välkommen hem från en veckas semester söderut..


..men min uppskattar ätbart mer än vackra blomster.

Därför bjöds det på rabarberpaj till efterrätt i kväll.

Huvudrätten fick han äran att grilla själv ute på altanen.. Smarrig fläskkarré, därtill fixades klyftpotatis och vitlökskräm..

Hoppas han känner sig välkommen hem.


(Pajen är min favorit.. en god och mycket, mycket enkel variant:

Ca 1 liter rabarberbitar läggs i en smord pajform.

Därefter blandas 2 dl socker, 2 dl vetemjöl och 2 dl havregryn (ev. även en tsk vaniljsocker om så önskas..) och röran hälls över rabarberbitarna.

Ovanpå det hela hyvlas kylskåpskall margarin.. Se till att margarinet täcker det hela, och hyvla ytterligare några ”flagor” för att få den extra smarrig..

Sätt in i ugn, 225 grader, ca 30 minuter.

Servera med marsansås eller glass.)

3 kommentarer:

  1. Åh detta lät smarrigt värre...ska skriva ner detta för jag gillar enkla recept...bara att röra och hyvla lät verkligen snitsigt!
    Här är det molnigt och kvavt men inte nån åska som på många andra platser de senaste dygnet...Jag låg vaken vid 05-tiden i natt och såg att det blixtrade på långt håll men inget muller som hördes hit. Nu är det spökligt stilla ute...som lugnet före stormen...så vem vet...Skulle vara skönt med en rensning av luften...jag ha fortfarande fläkten på i bott!

    Kramar från Malin

    SvaraRadera
  2. Jag fick i veckan smaka den mest fantastiska rabarbetkompotten i mitt liv. Kokad med fläderblomssaft och citronsaft och gratinerad med vit choklad. Jag höll på att äta ihjäl mig. Du kan få receptet

    Elsa

    SvaraRadera
  3. Malin:
    Japp, hyvla och röra..enkelt som en plätt! :) ..och ju mer margarin du hyvlar på desto smarrigare blir det så jag brukar överdriva det där med "några extra tag med osthyveln".. ;)

    Elsa:
    Hmm..det där lät ju faktisk som något jag också skulle kunna äta ihjäl mig på.. jag som är rabarberälskare.. Sa senast i går tll Per att jag borde ta och pröva koka rabarberkräm någon dag, nu när vår ynkliga rabarberplanta äntligen börjat växa till sig.. sådant kokade ju min mamma alltid när jag var liten, och det var SÅ gott!
    Receptet på kompotten tages tacksamt emot! :)
    /Kirsti

    SvaraRadera