03 augusti 2009

Fingerört..

..utan gröna fingrar.

Förra våren fick jag en påse med fingerörtsfrön. Enligt texten på den skulle det bli en blandning av både gula och röda fingerörter.

I år har plantorna växt till sig och jag väntade så klart spänt på blomningen.. Fingerörten är ingen blomma jag haft tidigare, men den gula varianten har jag sett..och måste ju erkänna att den är rätt tråkig.

Hoppades därför på måååånga röda blommor, och få gula.

Vad händer.. jo, hela högen med fingerörter slår ut i en kaskad av gult. Under flera veckor har det sett ut som en smärre rapsåker i den delen av rabatten.. I och för sig har blommorna matchat sig fint med både maskrosor och smörblommor i gräsmattan där bredvid, så jag klagar inte.

Men lite smått besviken blir man ju när påsen inte håller vad den lovar.






Nu när jag kom hem från semesterresan har allt det gula tappat i färg.. De har nästan blommat över för denna gång.

Och istället lyser det både rött, orange och rosa i rabatten!

Döm om min förvåning när jag upptäcker att det dykt upp en salig blandning av fina fingerörter som INTE är gula!






Av det här måste man väl kunna dra slutsatsen att olika fingerörter tydligen blommar under lite olika tider under sommaren.

De gula hade brottom medan de fina, röda varianterna lät vänta på sig..





Suckar nöjt och tackar min lata sida att jag inte, före semestern, grävde upp alla ”tråkiga, gula fingerörter" och slängde dem på komposten..


3 kommentarer:

  1. Vilken tur att du inte gjorde som du tänkt. Jättefina färger på fingerörten. Jag sådde ochså fingerört både vit och röd men det blev bara vita. Men plantorna fick oloka höjd. En sort fick röda stjälkar och blev lägre men blommade i vitt. De växer som bara den.

    Ha en fortsatt fin vecka.

    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Hej !!

    Nu har jag rapporterat på Svalan.. Peter fick vara medobs den här gången:)

    SvaraRadera
  3. Gunilla:
    Ja..det var nära att plantorna åkte i komposten.. Nu gäller det istället att komma ihåg vilka som är färgranna så jag flyttar rätt sort till en bättre rabatt där de syns..:)

    Eija:
    Kul! Precis som det ska vara!! :)
    Såg det igår när jag bläddrade runt där..
    Jag ska också göra några rapporter någon dag här framöver.. Just nu är det tomt på fågel hos oss..och vi har inte varit ute i fågelmarkerna under semestern..
    Fotsätt nu med Peter som med-obs, det ser bra ut med fler kvinnor som rapporterar!! :)

    /Kirsti

    SvaraRadera