16 juni 2010

I väntan på en näva..

I våras dök det upp en vacker bladrosett i en av mina mindre välplanerade rabatter.
Det påminde väldigt mycket om någon slags näva och eftersom jag inhandlat flera sådana under föregående år vore det ju inte världens konstigsate sak om det var just en sådan.
Det mystiska var dock att jag inte hade något som helst minne av att ha planterat någon av de nya växterna i just denna ostrukturerade rabatt.

Men vis av gamla erfarenheter tolkade jag det hela som att jag helt enkelt glömt var jag planterat vad. Så brukar nämligen ske med mycket jämna mellanrum..

Bladverket växte frodigt, och jag gödslade på med kogödsel för att få nykomlingen att trivas riktigt bra.

Det är ju som bekant alltid lite extra spännande att vänta på blomningen när man inte riktigt vet vad som kommer att slå ut..
Jag vattnade, pratade med plantan, och såg den växa helt otroligt fort, både på höjden och bredden.. På några veckor var den dubbelt så hög och dubbelt så frodig som de andra nävorna i den andra rabatten.

Och nu..
Ja, den har äntligen bevisat färg och slagit ut sina blommor!
Och visat sig vara..


..kvarterets mest välgödslade och frodiga exemplar av Geranium sylvaticum, d.v.s. Midsommarblomster.


1 kommentar: