03 juni 2011

Solrosor - svårt!

Nu börjar mitt solrosodlande nå smått komiska höjder..

I fjol köpte jag, glad i hågen, tre olika sorters solrosfrön. Det var "gigantiskt" stora, en mindre orange-brun-röd variant och "vanligt" gula kruksolrosor. Jag som förr om åren snott en näve ur fåglarnas solrosfrösäck skulle i fjol ha fiiiina solrosor!
Det gick väldigt bra.. Fröna grodde och växte upp till ståtliga skott.
När de var ca 20 cm höga började rangligheten bli på gränsen till för hög så jag bestämde mig för att skola ut dem. De fick stå dagtid ute på den soliga altanen, väl skyddade för vinden.. och på natten bars de varsamt in. Det var i slutet på maj så det skulle inte dröja länge innan de fick flytta ut för gott. (Efter första veckan i juni kan man räkna med noll risk för nattfrost hos oss.)
En fin, varm morgon ställde jag ut dem innan jag for till jobbet..
Och kom hem till något som liknade "Atombomb i solrosodling". Alla skotten var spårlöst borta. Det som återstod i krukorna var ca fem cm höga, avknipsade stjälkar.
Gissa vem som svor och (nästan) bankade skallen mot tegelväggen i frustration..?
Och gissa vem som nöjt smaskade på färska solrosskott under altanen..!
En jädra mus!!!
Jag hittade en hög med skott instuvade mellan väggen och altanen..snyggt ihopbuntade..liksom ett förråd. Och där bredvid muslortar.
Så gick det med fjolårets solrosor.

I år tänkte jag självklart:
-Jaha, hur svårt kan det vara!? Solrosor växer ju som ogräs. Nog sjutton ska jag kunna fixa en snygg odling jag med. Bara jag INTE ställer dem oskyddat ute på altangolvet!

Tre olika påsar med frön, precis som i fjol.
Unnade dem faktiskt t.o.m den dyra pluggboxen som barnkammare.. Den har ett bra lock så jag tänkte att det kommer att funka att ställa ut den på altanen med locket på och en sten eller något annat tungt på. Då kan skotten skolas där ute redan nu och mössen kommer inte åt dem! Smart.. :)

Och jodå, det gick hur bra som helst.. För drygt en vecka sedan sprack fröna och jag har förvarat boxen i mitt lilla portabla plastväxthus ute på altanen.. Varmt och skönt har de små skotten haft det även nattetid även om temeperaturen sjunkit till närmare noll.
Massor av finfina solroskott!
Vad kan gå fel!?

Jo.
Det kan plötsligt bli sommar.
Och väldigt hett.

I förrgår åkte jag till jobbet tidigt på morgonen.. regnet stod som spön i backen och termometern visade på +5 grader.. och jag hade inte en tanke på att öppna luftningsluckan till växthuset.
Under dagen skingrades alla moln, och det blev sommarvärme och sol.
När jag kom hem sent på eftermiddagen stod därmed mina rara solrosskott inne i ett kokhett plasthus.. Till råga på allt hade de ju locket till pluggboxen på sig också..som extra skydd för marodör-mössen.

När jag öppnade luckan svämmade unken värme mot mig.. Det var verkligen riktigt, riktigt kokhett där inne.

Så.. i år inga irriterande möss i år.
Men jag har lyckats med konststycket att för första gången i mitt liv koka ihjäl plantor. De hade gott om vatten så de torkade inte ihjäl.. utan blev rent ut sagt kokta solrosskott.
Sanslöst.

Nästa år blir det tredje gången gillt.
Undrar om jag ska köpa några extra påsar frön också.. liksom för säkerhets skull??

2 kommentarer:

  1. Jag kan ju inte låta bli att låta mitt småleende brista ut i ett bubblande skratt...jag ber om ursäkt för det ;) Jag vet dock alldeles för väl vad små möss kan ställa till med...min musmamma härbärgerade sig och sin STORA familj på min balkong under vintern, och jag med mitt STORA hjärta för djur lät dem hållas...man vill ju inte kasta ut de små liven i kylan...hmmm...som tack satte de i sig rotsystemen till två av mina fina klematisar...hahaha! Men söta va de, det kan ingen ta ifrån dem! ;)
    Allt gott och Lycka till nästa år! ;)
    Maria

    SvaraRadera
  2. Smakade du på dom:) ??Flåt!!;)

    SvaraRadera