07 juli 2009

Ogräs så långt ögat når..

Utanför vår tomtgräns finns ett dike och lite ängsmark.

Där är det just nu nästan lika vitt som det var i vintras..

Men sommarens vita är betydligt vackrare, och doftar mycket godare än det kalla, vita vi skottade för några månader sedan.

Mitt favoritogräs blommar nämligen för fullt just nu.


Älggräs, Älgört..

..Filipendula ulmaria..




Jag påminns om barndomens rikt blommande fläderbuskar när jag ser ut över Älggräsängen.

Kanske är det saknaden efter just fläder (som tyvärr inte växer vilt här uppe) jag kompenserar med att gilla just detta ogräs.. inte vet jag.

Men ack så vackert det är med en dikesgren full av gräddvitt älg-o-gräs !

5 kommentarer:

  1. Jag håller med älggräs eller älgörten doftar så härligt, barndom och på väg till badstranden genom högt älggräs och mot en dyig strandbotten....
    Ja, tack även för din titt!
    Carin

    SvaraRadera
  2. Har du sett amerikanskt älgräs Kirsti? Skummande rosa riktigt vackert. Har ett i min lilla ogrästrädgård.

    Elsa

    SvaraRadera
  3. Ja, Älggräset är verkligen vackert, men Fläder har jag ingen erfarenhet utav.
    Jag njuter av dikesrenen, skogbrynet med Mjölkörten osv. visst är naturen underbar!!
    Ha det gott! // bea

    SvaraRadera
  4. Av älggräset kan du koka saft som smakar som
    fläder och som ska va bra för värk i lederna.
    Har själv prövat och det smakade gott.
    Ha de.
    Lilian

    SvaraRadera
  5. Å de var verkligen vackra med de vita blommorna! Visste inte att de doftade.
    Jag har hört att flädern inte fanns vildväxande i Sverige från början. Jag skulle väl misstänka att det var munkarna som hade med den från början när de vandrade in under medeltiden, den sägs ju ha bra läkande egenskaper (t.ex vid förkylning).
    Kram!

    SvaraRadera