24 augusti 2009

Det doftar dill..

..i köket i kväll.


Jag har nämligen klipp till.

Så nu finns en bytta dill i frysen inför vinterns matlagningar.


Vet inte om det stämmer.. men i fjol läste jag på nätet om morötter och dill. Det stod att dessa två grödor inte trivs nära varandra i grönsakslandet.

Det fick mig att rynka pannan bekymrat eftersom jag år efter år haft båda som grannar till varandra.. och fått väldigt dålig dill-tillväxt för det mesta. Kanske fanns där ett samband..


I våras sådde jag därför inga morötter i dill-landet.

Och dillen har vuxit så den knakat i år.

Ingen aning om det beror på morötternas frånvaro eller på slumpen..eller på en kombination, men inte törs jag ju odla de två grödorna bredvid varandra någon mer gång efter denna lyckade dillsommar!

3 kommentarer:

  1. Jaså, ja annars borde det ju vara en bra kombination eftersom dillen med sin starka doft borde förvilla eventuellt angrepp av morotsflugan. Ja ingen aning. Har haft dill och morotslådorna sida vid sida i år men dock inte i samma jord då.

    SvaraRadera
  2. Det var värst vad alla norrlänningar är husliga :)

    SvaraRadera
  3. Elsa:
    Ja, man tycker ju det.. men morotsflugor har jag haft besvär med trots att dillen växt nära moröttern.. :(

    Anneli:
    Undrar om det är något som smittar..?! ;)

    /Kirsti

    SvaraRadera