04 september 2009

Femtunga..

..årets nykomling hos mig, och redan en favorit!

Jag skrev lite om de två plantorna då i juni, när jag köpte dem.

Därefter hängde jag dem ute på framsidan av huset, vid entrén, i aplarna där inget under föregående år riktigt trivts..


Nu är det redan september och..

Jag kan bara säga en sak om Femtungor:

Vilken fantastisk blomma!

De har drabbats av solsken i överflöd, stekheta eftermiddagar, torka, slokande blad, nordanvind, och nu under hösten kyla och ösregn. (Och några svordomar från husets tonåring som med jämna mellanrum, under solvarma ”vara ute på altanen-dagar” slagit huvudet i krukan när han glömt ducka..)

Men de växer, och blommar.. utan avbrott, riktigt sådär rikligt i överflöd, att jag nästan får dåligt samvete över att inte ha skött om dem bättre..!

Jag har inte behövt rensa bort en enda vissen blomma, inte sett ett enda brunt blad och inte ens gödselvattnat..

En helt otroligt lättskött och sanslöst rikligt blommande blomma..

Jag tror minsann jag är lite kär..


Läste här om dagen på nätet att Femtungan ska gå att övervintra.. på hyfsat svalt ställe, med ynkligt lite vattning.. och sedan en rejäl beskärning till våren.

Måste bara testa.

Tänk om.. i maj nästa år… kanske de vill glädja mig under ett år till!

3 kommentarer:

  1. Har den oxå, funderar på om man kan fröså den.
    Jobbigt att övervintra, brukar tröttna och slänga.

    SvaraRadera
  2. Detta låter som en blomma för mig...jag har nämligen oerhört svårt att klara de växter som hänger i ampel - jag glömmer att vattna - tydligen så har jag svårt "att se upp"...
    Har haft en Femtunga men i kruka tidigare så då tänkte jag inte så värst mycket på att den var lättare än annat att sköta...Ska verkligen lägga detta på minnet och om inte annat så ser jag förhoppningsvis på din blogg till våren att det är e sådan jag ska skaffa...Spännande med växter som ska övervintras så jag hoppas det går vägen...

    Kram från Malin

    SvaraRadera
  3. Lilian:
    Ja, jag tänkte också på frösådd av den men det verkar inte finnas frön att köpa av femtunga.. Och inte hittar jag något frölikt på mina plantor heller.
    Samma sak gäller mig och övervintring av blommor..det brukar inte finnas något liv i dem efter några månader, och så hamnar de på komposten till våren..

    Malin:
    Ja denna behöver du då inte "se upp till"! :) :)
    Och jo, du lär bli påmind om Femtunga på min blogg under tidig vår när jag bloggar om hur jag hittar en död, bortglömd, förtorkad variant av den i ett garagehörn..:)
    Trevlig helg!

    /Kirsti

    SvaraRadera